Atelier Miniatura

Kurs podstawy rysunku


Zajęcia kursu podstawy rysunkowej odbywają się raz wy tygodniu podczas 4 godzinnego spotkania, przez 10 miesięcy w roku. Cykl spotkań jest poświęcony na podstawy rysunku dla osób początkujących, którzy nie zdeklarowali się odnośnie kierunku studiów lub chcą uzupełnić swoje braki bez konieczności studiowania sztuk pięknych  w dalszej przyszłości. Dydaktyka oparta jest na alfabecie rysunku, studium martwych natur oraz człowieka. Dodatkowo program zakłada elementy ogólnorozwojowe z zakresu rysunku kreatywnego. Koszt kursu to 270 zł / za 1 miesiąc. 


Poniżej odnoszę link do dziennika dydaktycznego, który opisuje cykl ćwiczeń potrzebnych do poznania alfabetu rysunkowego. Ta podstawa jest fundamentem do zrozumienia istoty rysunku za czym idzie rozwoju wyobraźni i indywidualnego kreowania opisu rzeczywistości tymże właśnie językiem. link:< Dziennik dydaktyczny >


Fragmenty dziennika dydaktycznego.   Alfabet rysunkowy. Nie jest nowością, że elementarnym ćwiczeniem na rozwój własnej wrażliwości, którą ujawniamy w postaci kreski jako pojedynczej nucie (pisząc metaforycznie), jest szkicowanie prostych przedmiotów. Tym samym bardzo istotnym zadaniem jest tzw. analiza konstrukcji przedmiotów w postaci szybkich rysunków za pomocą podstawowej wartości czyli kreski.

DSCN9202

 

Niniejszym żeby wydobyć odpowiedni „dźwięk” z narzędzia rysunkowego, należy uruchomić potencjał gestu rysownika. Temu służy tzw. warsztat rysunkowy, czyli badanie różnych technik rysunkowych, gestów, linii, barw, tonacji, czy ekspresji śladu w celu zbudowania obrazu. Na początku obraz nie musi być konkretny. Sama intencjonalna, abstrakcyjna wartość gestu wprowadzona w rytm i powtórzenia niesie za sobą rozwój autonomicznej, twórczej wypowiedzi. Przede wszystkim rozwija się w nas świadomość  intuicji, czyli czysto formalnego myślenia rysunkiem.

 

Kolejnym ćwiczeniem opartym o wartości metaforycznego dźwięku linii jest analiza konstrukcji budowy przedmiotu. To zasadnicze zadanie jako przejaw myślenia w oparciu o zasady perspektywy zbieżnej buduje w naszej świadomości widzenie przestrzenne nie tylko oparte na symultaniczności kreski, lecz podstawie geometrycznego opisu rzeczywistości. Kilka przykładów poniżej:

Warto dodać, że bez tego przygotowania trudno będzie komukolwiek wykonać dobry rysunek, czyli taki który posiada w sobie odpowiedni ładunek intencjonalny jednocześnie będąc wysmakowanym w pełnym tego słowa znaczeniu. Jednoznacznie mówiąc ażeby rysunek był dobry, powinien być w pełni harmonii, która występuje w całej jego formalnej strukturze. Nie da się ukryć, że niektórzy z nas lepiej czują harmonię lub dźwięczność linii i gestu. Nie zaszkodzi jednak podczas odkrywania swojego potencjału intuicji przejść do kolejnego ćwiczenia w postaci wykonania rzetelnego studium przedmiotu.

Oliwia Stażonek - studium przedmiotu

Ażeby owe studium miało jakikolwiek sens, rysujący powinien kierować się nabytą (odkrytą w sobie), wrażliwością i poczuciem smaku.


Niesłychanie istotnym elementem rozwoju ucznia jest systematycznie prowadzony szkicownik, który obejmuje szereg tematów do studiowania, m.in. dłonie, stopy, portret, przedmioty codziennego użytku, klatki schodowe, wnętrza, pejzaż. Poniżej prezentuję kilka szkiców uczniów z tego zakresu.

 

Nikogo nie powinno dziwić, że konieczność studiowania martwych natur podczas ćwiczeń w sali zajęć jest koniecznością. Nudną, żmudną koniecznością. Początkowy warsztat polega na umiejętności dobrej kompozycji obrazu, oddaniu proporcji przedmiotów czy zbudowaniu prawidłowego, zharmonizowanego modelunku światłocieniowego. Natomiast jeżeli uda się nam osiągnąć pewien pułap, który nakazuje dalsze poszukiwania, zabawa zaczyna się o tyle ciekawsza, o ile kreatywność i pomysłowość na rozwiązanie tematu nam na to pozwoli. Dobra martwa natura to inaczej dobry rysunek. Dobry rysunek, to inaczej ciekawy, pełen dynamiki i intrygi. Cichy lub krzykliwy. Emocje i wartości przestrzenne mieszają się na przemian tworząc iluzję, bez konieczności udawania rzeczywistości. Rysunek to my, nasza interpretacja otaczającej nas przestrzeni. To budowa obrazu od podstawowych elementów po wszelki wykorzystany warsztat pełen chwytów rysunkowych, które przynoszą utwór zapisany w czasie.

Odnoszę Państwa do działu naszej galerii, aby przyjrzeć się o ocenić, która z tych martwych natur bardziej przypada wam do gustu, bardziej was ożywia >> galeria martwa natura.